Projecten

MOTION AUTOS ART ARCHITECTURE | tentoonstelling | Guggenheim Museum in Bilbao | curated by Norman Foster | 8 April – 18 September 2022

The Inner Beauty and the Story of Josef Ganz

Op de tentoonstelling MOTION AUTOS ART ARCHITECTURE van Norman Foster in het Guggenheim Museum in Bilbao was in de ruimte met het thema ‘popularising’ het kunstwerk The Inner Beauty (2016) van de Zwitserse kunstenaar Rémy Markowitsch te zien. Dit kunstwerk symboliseert een sleutelmoment in het leven van de Joodse ingenieur Josef Ganz (1898–1967), zonder wie de Volkswagen Kever er nooit was gekomen. Over de fascinerende relatie tussen het kunstwerk en het verhaal van Josef Ganz heb ik de bijdrage ‘The Inner Beauty and the Story of Josef Ganz’ geschreven voor de tentoonstellingscatalogus.

Ruimte met het thema ‘popularising’ met op de achtergrond het kunstwerk The Inner Beauty van Rémy Markowitsch.


Ganz: How I Lost my Beetle | documentaire | 80 min | regie: Suzanne Raes | voice-over: Joachim Król | Submarine & Lichtblick Film, 2019

Ganz: How I lost my Beetle

Josef Ganz had één droom: een lichte, wendbare auto ontwerpen die iedereen kon betalen. Een Duitse versie van de T-Ford. In 1932 verraste de Joodse ingenieur Duitsland met de verwezenlijking van zijn droom toen hij zo’n auto maakte. Zijn meikever.

Adolf Hitler, die in 1933 aan de macht kwam, deelde deze droom. Maar in Hitlers Duitsland was er geen plek voor een Joodse uitvinder als Ganz. Dus kwam hij samen met Porsche met de Volkskwagen Kever. De documentaira Ganz: How I Lost My Beetle van Suzanne Raes vertelt het verhaal van de man wiens ontwerpen en ideeën leidden tot deze alles veranderende auto, maar die uiteindelijk alles kwijtraakte.

In deze documentaire vertelt Ganz zijn verhaal en dat van zijn kindje en gaat journalist Paul Schilperoord samen met een achterneef van Ganz, Lorenz Schmid, op zoek naar Ganz’ eerste modellen van de meikever in de hoop deze te kunnen restaureren. Ondertussen spreken ze ook met nabestaanden van deze ingenieuze uitvinder. Dit alles vormt samen wat de Volkskrant ‘een uitstekende mix van Ganz’ persoonlijke geschiedenis en die van Hitler-Duitsland’ noemt.

Bekijk deze documentaire op 2Doc.nl


Wolfsburg Unlimited – A City as World Laboratory| tentoonstelling | Kunstmuseum Wolfsburg | 24 april – 11 september 2016

Nudnik. Forgetting Josef Ganz

De tentoonstelling Wolfsburg Unlimited. A City as World Laboratory in het Kunstmuseum Wolfsburg probeert de stad Wolfsburg vanuit een artistiek perspectief te herdenken: als een proeftuin voor ons heden en de toekomst met krachtige en soms irritante boodschappen uit het verleden. Wolfsburg Unlimited houdt zich bezig met het peilen van de verhalen en geschiedenissen van deze zeer bijzondere stad, evenals de (on)mogelijkheden. Het onderzoekt de onderscheidende assen van ruimte en tijd in dit bedrijfshoofdkwartier met aangrenzende woonvoorzieningen dat in 1938 werd opgericht als de ‘Stad van de KdF [Kracht door Vreugde] Auto’.

Talrijke weerspiegelen de stad in het museum en zo de stad als ‘wereldlaboratorium’ tastbaar maken. Paul Schilperoord assisteerde de Zwitserse kunstenaar Rémy Markowitsch bij het realiseren van zijn ruimteinstallatie ‘Nudnik. Forgetting Josef Ganz’, volledig gewijd aan Josef Ganz en zijn rol in de geschiedenis van Volkswagen. In de tentoonstellingscatalogus staat een verslag van een gesprek tussen museumdirecteur dr. Ralf Beil, Rémy Markowitsch en Paul Schilperoord.

Ruimteinstallatie ‘Nudnik. Forgetting Josef Ganz’ door kunstenaar Rémy Markowitsch (© Courtesy Galerie Eigen+Art, Photo: Marek Kruszewski)

About

As an independent professional I tell the stories behind technical innovations and scientific discoveries. I immerse myself into the subject matter and support organizations develop their content marketing approach.

Verschenen in 2022